Åter i Kåseberga

Bildresultat för kåseberga

Resan till årets sommarkonsert på Sjöräddningssällskapets museum i Kåseberga, startades tidigt på morgonen. Vi reste genom solsken omväxlande med kraftigt regn som blev allt mer ihållande. Men, då vi kom ner till det vackra Kåseberga hade regnet upphört och solen bröt sig igenom molnen. Det blev vackert väder. Vinden mojnade och vågorna in mot kusten mattades av. Det var kanske det plötsligt vackra vädret som gjorde publiktillströmningen något mindre än vanligt. Dock var det nästa 70 personer som bevistade tillställningen. Som alltid var det ett rent nöje att samarbeta med författaren Anders Wällhed. Med sin förmåga att tala inför publiken skapade han en trivsam och lätt atmosfär i lokalen.

”Den store lögnaren från Höganäs”  =   ANDERS WÄLLHED

Efter föreställningen samlades vi några stycken blandade människor hemma hos det fantastiska värdparet Eva och Christer för avnjutande av god mat och dryck, trevlig miljö och många skratt och lite mer vissång innan det var dags för bädden. Vi får på inget sätt glömma Lars och Suzanne Wrammert som organiserar hela kalaset och som med leende och kramar lotsar oss genom helgen i det vackra Kåseberga.

Efter en mycket god frukost for vi glada och tacksamma åter till västkusten.

Repövning

DSCF4711Inte har jag gjort militärtjänst men det hindrade inte att jag i går genomförde en repövning. Under Bassholmens dag fanns en trevlig dansk på plats. Han och hans fru visade hur man slår rep. Min svåger i Danmark hade förärat mig en kurs hos nämnda danskar. Sagt och gjort. Vi tog passagerarbåten Rania från Ellös på Orust. Efter två timmars vacker båtfärd lade vi till på den vackra Bassholmen. Många aktiviteter och vackra allmogebåtarna fanns till beskådande. Det var en upplevelse att se hur man slår rep. Att sedan få medverka i tillverkningen var fantastiskt roligt. När det var dags för hemfärd var jag lite trött efter att ha varit ute i solen  hela dagen. Vädret var så vackert och vinden så svag, att när allmogebåtarnas sedvanliga defilering skulle gå av stapeln var det knapp de kom från bryggan. Men vackert var det. En helt skön dag i det vackra Bohuslän.

Visst blev det ett vackert rep?

Vid Göta kanal

Trots att det var regn och lite blåst som gjorde kvällen sval och grå, fylldes Hamnmagasinet i Lyrestad vid Göta kanal av människor som vill lyssna till FRIA TYGLAR. Stämningen inne på hembygdsföreningens café var varm och skön. Det serverades kaffe med hembakt av den flinka personalen. På slaget 19.00 körde vi igång vårt program och det blev skratt och gillande miner i publiken. Efter en halvtimma tog vi paus och mer kaffe serverades. Sedan var det dags för en kort andakt av prästen i församlingen. Vi var med och kompade i två psalmer vi aldrig hört men det gick bra. Därpå fortsatte vi vårt visprogram och släpptes inte av scenen förrän prästen gav sin välsignelse därtill. Hemresan gjordes med glädje i kropp och själ. Minnet av den nöjda publiken och arrangören lättade upp det dåliga vädret i sommarnatten.

Som alltid lugn och fin.

Sol och Skugga

När sommaren äntligen visade sig, var det dags för FRIA TYGLAR att fara till Mårtagården på Onsalalandet. Varmt så det förslog. Tankar fanns att sitta inne på den gamla logen men där blev det kvavt och dammigt. Det var bara att ställa upp grejorna utomhus. Vi i trion kunde sitta i skuggan men den stackar publiken såg ut att vara tvugna att sitta i solen. Detta problem löste sig av sig självt då publiken helt sonika satte sig i 90 graders vinkel i förhållande till scenen. På så sätt kom de in i skuggan och vi fick vackert vrida oss ett kvarts varv. Detta medförde att jag hamnade i solen och de två andra tyglarna i skuggan. Det  var bara att gilla läget och ge full hals. Publiken, runt 50 personer, gillade vad vi framförde och det blev ett antal extranummer i värmen. I paus var det kaffe med hembakt som det alltid är på Mårtagården och som allt var det trivsamt och roligt att spela där. Ett fantastiskt engagemang av människorna som servade publiken och oss.